Transport Joosen in het hart van de Antwerpse haven is al jaren vaste klant op Transport & Logistics. “Dit is een prima uitstalraam en een uitstekende gelegenheid om klanten en concullega’s te ontmoeten,“ zegt Kurt Joosen.
Transport Joosen draait al enkele edities van T&L mee. Het bedrijf varieerde van een stand in partnership met een collega-transporteur naar een eigen autonome stand. Sinds 2019 maakt het deel uit van Katoen Natie. Je kan daarom Transport Joosen dit jaar dan ook treffen op de stand van Katoen Natie General Cargo & Commodities.
Klanten en concullega’s ontmoeten!
Kurt is overtuigd van de meerwaarde van de beurs, om verschillende redenen.
“In de eerste plaats omdat de beurs een ontmoetingsplek is. Menselijke interactie is in onze sector zeer belangrijk. Onze commerciëlen en planners ontmoeten er klanten, wat voor extra service en klantenbinding zorgt. Wij houden er ook de vinger aan de pols bij onze concullega’s over het reilen en zeilen in het transport. De beurs is in dat opzicht een belangrijke barometer. En op de 2de dag organiseren we altijd een fel gesmaakte receptie voor klanten, relaties en geïnteresseerde bedrijven.”
“Op de tweede plaats is T&L het perfecte uitstalraam voor de transportsector. Het transportgebeuren mag gerust veel meer aandacht krijgen, of het nu gaat om lokaal of internationaal container- of ander transport.”
Uitstekende relatie met Transport & Logistics
“De samenwerking en voorbereiding met beursorganisator Easyfairs verloopt voortreffelijk,” aldus Kurt “Echt geen klagen over. Eventuele issues worden meteen opgelost, er is direct contact. En de catering is top verzorgd!”
Wat doet Transport Joosen?
Kurt Joosen: ”Binnen de business unit General Cargo en Commodities van Katoen Natie verzorgen we lokaal haventransport en internationaal transport van zowel KTN klanten als onze eigen klanten. We zorgen binnen KTN tevens voor transport back-up in overdrukke tijden. Onze samenwerking met Katoen Natie is een perfecte kruisbestuiving!
De vloot bestaat uit 150 eigen trekkers waarvan meer dan de helft voor lokaal haventransport wordt ingezet. Daarnaast doet een deel van de vloot ook internationaal transport en nachttransport in de haven. Het merendeel van goederen is general cargo, zoals staal, voeding, plastic, speelgoed, enzovoort.
“Daarnaast doen we ook conventioneel transport, stockeren we volle en lege containers, doen we SOLAS-wegingen.”
Joossen Container Hub
In 2011 opende Group Joosen een uitwisselingsdepot (hub) voor containers: de Joosen Containerhub waar dag en nacht onder meer lege containers worden uitgewisseld om zo efficiënt mogelijk te werken en geen tijd te verliezen. Op deze externe hub doet het bedrijf ook fumigaties.
Het depot fungeert als een tijdelijke opslagplaats voor containers die niet dringend aan een schip of aan de klant uitgeleverd moeten of kunnen worden, ook van collega-transporteurs. Met dit concept worden de storagekosten op de kaai tot een minimum herleid, terwijl de klant toch op afroep kan beleverd worden.
“We doen er ook de behandeling van volle containers, de zogenaamde VGM (Verified Gross Mass),” voegt Kurt toe. “Een container die aan boord van een schip wordt geladen, moet een geverifieerd brutocontainergewicht hebben. Het wegen van containers doen we volgens de juiste SOLAS-meetmethodes. De container wordt volledig gewogen.”
We hebben veel en goed personeel
Kurt is trots op zijn administratieteam van een 35-tal personen, waarvan het merendeel planners. De planners verzorgen dag en nacht de lokale en internationale planning. “Ze volgen alles zeer accuraat op, doen vooraanmeldingen aan de terminals, boeken tijdig de timeslots in, communiceren constant met alle betrokkenen. Zo kunnen we op elk moment van de dag en de nacht snel en direct schakelen, dat is van cruciaal belang in een wereldhaven als Antwerpen.”